Київська країна снів. Частина 3
 Характерними  прикладами нового для цього періоду (після 1935 року – М. С.; переклад з  російської – наш) підходу до архітектури є багатоповерхові будинки на  Брест-Литовському шосе [...] й на Пироговській вулиці у Києві [...] Ці  будинки поставлено фронтально до вулиці, або ж вони займають значну  частину кварталу. У них вже можна простежити деяке подолання впливу  конструктивізму та критичне використання класичної архітектури». Про  будинок-квартал на Пироговській знов-таки поговоримо іншим разом  (наведемо лише один барельєф); тут і зараз дуже цікаво, що як зразок
Характерними  прикладами нового для цього періоду (після 1935 року – М. С.; переклад з  російської – наш) підходу до архітектури є багатоповерхові будинки на  Брест-Литовському шосе [...] й на Пироговській вулиці у Києві [...] Ці  будинки поставлено фронтально до вулиці, або ж вони займають значну  частину кварталу. У них вже можна простежити деяке подолання впливу  конструктивізму та критичне використання класичної архітектури». Про  будинок-квартал на Пироговській знов-таки поговоримо іншим разом  (наведемо лише один барельєф); тут і зараз дуже цікаво, що як зразок   подолання «культурою 2» «культури 1» книга 1953 року, з якої взято щойно  наведений пасаж, дає фото «житлового будинку на Брест-Литовському шосе.  Архітектори – лауреат Сталінської премії А. В. Добровольський і М. Я.  Ручко.1937 р.». Відомий ювілейний довідник «Київ» 1981 року наводить  авторів як «А. В. Добровольський і Я. В. Ручко». У будь-якому разі, це –  так званий «сірий дім» багатьох поколінь студентів-медиків та  політехніків біля метро «Політехнічний інститут», навскіс від Дому  спеціалістів. Зараз він має № 1/33. Політехнічного провулку. У нього ще є  брат-близнюк в іншому кінці кварталу, ближче до «Більшовика» (№ 43  проспекту Перемоги), інших авторів та з іншим декоративним оздобленням,  але створений того самого 1937 року для робітників того ж заводу  («Більшовика», звичайно) і цілком впізнаваний як, так би мовити, брат  свого брата. Близнюка створили начебто архітектори Г. А. Благодатний і  М. В. Холостенко; відомий він ще як «дім сім’ї Хохлових», що й зазначено  на меморіальній дошці.
подолання «культурою 2» «культури 1» книга 1953 року, з якої взято щойно  наведений пасаж, дає фото «житлового будинку на Брест-Литовському шосе.  Архітектори – лауреат Сталінської премії А. В. Добровольський і М. Я.  Ручко.1937 р.». Відомий ювілейний довідник «Київ» 1981 року наводить  авторів як «А. В. Добровольський і Я. В. Ручко». У будь-якому разі, це –  так званий «сірий дім» багатьох поколінь студентів-медиків та  політехніків біля метро «Політехнічний інститут», навскіс від Дому  спеціалістів. Зараз він має № 1/33. Політехнічного провулку. У нього ще є  брат-близнюк в іншому кінці кварталу, ближче до «Більшовика» (№ 43  проспекту Перемоги), інших авторів та з іншим декоративним оздобленням,  але створений того самого 1937 року для робітників того ж заводу  («Більшовика», звичайно) і цілком впізнаваний як, так би мовити, брат  свого брата. Близнюка створили начебто архітектори Г. А. Благодатний і  М. В. Холостенко; відомий він ще як «дім сім’ї Хохлових», що й зазначено  на меморіальній дошці.
 Роздивимось  спочатку «сірий дім». Нехай не вводять нас в оману барокові волюти на  фасаді: постконструктивістський вишкіл Добровольського, учня Й.  Каракіса, проступає на пошарпаних стінах у дворі будівлі. Між іншим, у  «культурі 2» досить поширені були декларації про боротьбу з фасадною  архітектурою й про те, що двір від парадної декорації, яка виходить на  вулицю, відрізнятися не повинен. Марно, як бачимо; тут теж бажане  видавалося за дійсне.
Роздивимось  спочатку «сірий дім». Нехай не вводять нас в оману барокові волюти на  фасаді: постконструктивістський вишкіл Добровольського, учня Й.  Каракіса, проступає на пошарпаних стінах у дворі будівлі. Між іншим, у  «культурі 2» досить поширені були декларації про боротьбу з фасадною  архітектурою й про те, що двір від парадної декорації, яка виходить на  вулицю, відрізнятися не повинен. Марно, як бачимо; тут теж бажане  видавалося за дійсне.
Але сьогодні дійсне виглядає цікавішим за бажане. Вітражі у дворі «будинку сім’ї Хохлових» видають конструктивістські вподобання Холостенка найвиразнішим чином. Ще рік-два до того так оформлювали навіть вуличний фасад (скажімо, на Інститутській, 22, див. «АСС» № 2/2010). У більш пізньому «будинку сім’ї Хохлових» на вулицю виходить декоративно оздоблена стіна зі знайомими вже з «сірого будинку» квадратними заглибленими вікнами та зі скульптурними сценками навчання дітлахів музики.
 Посередині  шляху від одного будинку-близнюка до іншого, на початку вулиці  Академіка Янгеля, розташована найменш примітна і найбільш аскетична  довоєнна споруда цього кварталу – триповерховий корпус КПІ 1929 року.  «Коробкова» масова архітектура першої п’ятирічки тут ближча не до  прикрашених мрій про «палаци для робітників», а до індустріальних  корпусів заводу, напівзруйновані решточки яких усе ще можна бачити  навпроти торгівельно-розважального комплексу, на який було перетворено  завод.
Посередині  шляху від одного будинку-близнюка до іншого, на початку вулиці  Академіка Янгеля, розташована найменш примітна і найбільш аскетична  довоєнна споруда цього кварталу – триповерховий корпус КПІ 1929 року.  «Коробкова» масова архітектура першої п’ятирічки тут ближча не до  прикрашених мрій про «палаци для робітників», а до індустріальних  корпусів заводу, напівзруйновані решточки яких усе ще можна бачити  навпроти торгівельно-розважального комплексу, на який було перетворено  завод.
 Шлях від країни мрій  1930-х років до постіндустріального dreamland’у 2000-х пролягає ущелиною  між мостом та головним цехом екс-промислового гіганта. Корпус мертвого  монстра з побитими склоблоками віконець та проламаним дахом – неабияке  видовище у стилі industrial. Тут, у каньйоні, йде жвава торгівля  секонд-хендом, якою вже не перший рік опікуються вихідці з країн Африки.  Їхній бізнес є вельми проблематичним і породжує крос-культурне  нерозуміння. Взагалі-то із заборонами фотографувати ми зіштовхувалися й  на кіностудії, але там все скінчилося мирно. Тут же агресія одного з  продавців, котрий хапав камеру й погрожував її розтрощити, могла бути  зупинена тільки з допомогою охоронця (той, до речі, зовсім і не мав  нічого проти фотозйомки). Тож нинішнє соціальне реальне втручається у  простір мрій минувшини на півдорозі до (також намріяного) світлого  капіталістичного прийдешнього.
Шлях від країни мрій  1930-х років до постіндустріального dreamland’у 2000-х пролягає ущелиною  між мостом та головним цехом екс-промислового гіганта. Корпус мертвого  монстра з побитими склоблоками віконець та проламаним дахом – неабияке  видовище у стилі industrial. Тут, у каньйоні, йде жвава торгівля  секонд-хендом, якою вже не перший рік опікуються вихідці з країн Африки.  Їхній бізнес є вельми проблематичним і породжує крос-культурне  нерозуміння. Взагалі-то із заборонами фотографувати ми зіштовхувалися й  на кіностудії, але там все скінчилося мирно. Тут же агресія одного з  продавців, котрий хапав камеру й погрожував її розтрощити, могла бути  зупинена тільки з допомогою охоронця (той, до речі, зовсім і не мав  нічого проти фотозйомки). Тож нинішнє соціальне реальне втручається у  простір мрій минувшини на півдорозі до (також намріяного) світлого  капіталістичного прийдешнього.
 Новітній комерційний «Більшовик» всередині знімати теж забороняється.  Шкода; там чимало пострадянського «стьобно-ностальгійного» антуражу,  старих радіоприймачів у закуточках та «знаків якості» на футболках  обслуговуючого персоналу. Зате ніхто не заборонить знімати зовні – ані  вхід до маркету з декоративними п’ятикутними зірками, ані фасад  кінотеатру з навісним скляним екраном та символічними трубами  (industrial! ) за ним.
Новітній комерційний «Більшовик» всередині знімати теж забороняється.  Шкода; там чимало пострадянського «стьобно-ностальгійного» антуражу,  старих радіоприймачів у закуточках та «знаків якості» на футболках  обслуговуючого персоналу. Зате ніхто не заборонить знімати зовні – ані  вхід до маркету з декоративними п’ятикутними зірками, ані фасад  кінотеатру з навісним скляним екраном та символічними трубами  (industrial! ) за ним.
А найбільш за стилем конструктивістська, у дусі паперових проектів початку 1930-х років, споруда, хоча й цілком сучасна за походженням (2000-ні роки), знаходиться навскіс від торговельного комплексу. У її засклених площинах віддзеркалюється щойно зведений житловий комплекс із трьох веж, поєднаних критими переходами. Сни капіталу успадковують сни праці?
Автор: Михайло Собуцький
Фото: Поліна Мошенська
Джерело: журнал "АСС"
Похожие статьи
 Історична мить контрактової. Частина 5 Історична мить контрактової. Частина 5- Право на контратаку 
 «On the 20 and 21, turn off our TV and take to the streets»
 
 Історична мить контрактової. Частина 4 Історична мить контрактової. Частина 4- По цей бік-2: латиноамериканський досвід 
 «The capital owns the press; we own the streets!»
 



















 
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                        
Комментарии
Оставить комментарийВы не зарегистрированные на сайте. Авторизуйтесь или зарегистрируйтесь пожалуйста.